BFOTO
BFOTO
Index Tractiematerieel Leasinglocs Trafiek Lijnen Documenten Bfoto Links

Bekijk de Lokfiche




Inleiding

Samen met de EC's, interlanden- en slaaptreinen verdwenen bij de NMBS ook de klassieke internationale passagierslocomotieven rond de jaren 2010. Tegen het einde van het decennium kreeg de NMBS terug beperkte internationale ambities. In de meerjarenplanning van 2020 werden 2 "nieuwe" internationale verbindingen voorzien: Naast de beneluxtrein een extra verbinding tussen Brussel - Breda - Eindhoven en een trein tussen Oostende en Keulen. Voor diensten naar Nederland en Duitsland maakte men gebruik van reeks 28 [type 186] (NL) of een gehuurde traxx [type 186] van Lineas (NL + D). Deze traxxen van de tweede generatie zijn feitelijk goederenlocomotieven die enkele upgrades kregen om tegen 160 km/u passagierstreinen te verzekeren. Dit kan meer gezien worden als een noodoplossing dan als een échte internationale passagierslocomotief.

Omdat men voor beide verbindingen op hogesnelheidslijnen wou gebruiken was de NMBS op zoek naar nieuwe meerspanningslocomotieven met een maximumsnelheid van 200km/u. Op 1 februari 2022 werd er met Alstom een contract afgesloten om 24 vierspanningslocomotieven TRAXX MS3 (3de generatie Traxx) te bestellen. De locomotieven moeten homologatie krijgen voor België, Nederland, Duitsland en Luxemburg en worden geleverd in de loop van 2026 als reeks 17. Het contract laat ruimte om deze serie uit te breiden met 26 extra stuks.

Het is verboden om de volledige tekst van deze pagina te publiceren zonder toestemming van de rechthebbende